Over vallen en weer opstaan

Ceo

Nog niet zo heel lang geleden – ik was net  zzp’er geworden – ondersteunde ik het HR team van een bedrijf dat veerkracht als één van z’n waarden had. ’t Was een internationaal bedrijf en dus spraken ze er over ‘resilience’.  ‘We need our people, our teams and our organisation to be resilient’, hoor ik de CEO nog altijd zeggen.  Groot gelijk had zij, want het bedrijf ondervond de realiteit van de VUCA wereld elke dag aan den lijve …

Vragen

Ik was toen erg nieuwsgierig hoe zo een veerkrachtige cultuur er zou uitzien. Waaraan merk je of voel je dat?  Wat is eigenlijk veerkracht? Hoe ziet dat er uit een veerkrachtig team? Welke kenmerken heeft een medewerker die veerkrachtig is? Aan welk gedrag kan je merken dat veerkracht echt in het DNA zit van het bedrijf en z’n medewerkers?

Kapstok

In dat bewuste bedrijf kreeg veerkracht de volgende definitie: ‘Het vermogen om om te gaan met verandering en stress, terug op te veren na tegenslag en er sterker uit te komen’.

De kapstok die werd gehanteerd om veerkrachtig gedrag concreet te maken was het ABCD van veerkracht van Anton Stellamans en Liselotte Baeijaert. Dat gaat zo:

A staat voor attitude en accepteren van wat zich aandient. Niet vluchten of kwaad worden, maar de gebeurtenissen en de situatie omarmen.

B staat voor betekenis geven. Wat is er belangrijk? Welke opportuniteiten zien we in deze tegenslag? Wat kunnen we eruit leren?

C staat voor connectie. In verbinding blijven of opnieuw in contact komen met jezelf, met mensen om je heen. Hulp vragen en bieden.

D staat voor daadkracht. Doen. Nieuwe dingen realiseren, stap voor stap.

 

Eerlijk?  In de afgelopen weken en maanden heb ik opnieuw veel gehad aan dit ABCD kompas. De Corona crisis stelde bij momenten mijn veerkracht als zzp’er danig op de proef.  Hoe zit dat bij jullie?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *