Doe eens een klapke met uw mensen …

Appel

Onlangs kreeg ik deze vraag van een ondernemer: ‘Ons team werkt niet. Er zit een rotte appel. Die wil ik eruit! Hoe kan ik dit aanpakken?’

OK …  Het eerste wat ik dan doe is doorvragen. Wat scheelt er precies? Waar wringt het schoentje? En ook: Heb je er al eens over gepraat met je medewerker? Weet die wat er scheelt?

Praat je uberhaubt met je medewerkers? En hoe dan? En hoe vaak?

Klapke doen

Natuurlijk wordt er gepraat … er worden taken uitgedeeld, instructies gegeven, over het werk dat moet gedaan worden ….

Maar, ga je ook eens zitten om echt door te praten, met je medewerker en met je team? Is er ruimte om de dingen te benoemen en op de tafel te leggen? Maak je daar echt tijd voor?

 

Tips

Ik heb de ondernemer aangeraden om met twee dingen te starten.
1.    Installeren van werkoverleg
2.    Regelmatig 1 op 1 gesprekken voeren met al zijn medewerkers
Lijkt vrij ‘traditioneel’. Ik realiseer me dat ik dit een paar jaar geleden ook mee gaf als tips in mijn E book ‘10 Bouwstenen voor het creëren van een werkplek waar medewerkers met goesting en engagement komen werken’.

En toch blijven het wat mij betreft nog altijd noodzakelijke bouwstenen van een mensgericht personeelsbeleid.  Niets belet om er op een innovatieve manier mee aan de slag te gaan, zoals bijvoorbeeld via de werkvormen die je hier terugvindt.

Hoe zien jullie dat? Benieuwd naar jullie inzichten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *