4 of 6 keer HR?

Fakkel

Ik krijg wel eens de vraag om mee te helpen zoeken naar een geschikte medewerker-HR professional.Vaak gaat het dan over klanten waar ik HR processen heb mogen uitwerken en implementeren en die stilaan toe zijn  aan continue HR ondersteuning. Omdat ik het heel belangrijk vind om op een duurzame wijze mijn werk te kunnen voltooien, ben ik altijd heel blij dat een bedrijf de stap zet naar een lange termijn oplossing. En dus help ik graag mee om meteen gerust hart ‘de fakkel over te dragen’.

Dave

Als ik dan pols naar ‘wat moet die HR M/V dan precies gaan doen?’, krijg ik een hele waslijst van taken en verwachtingen. Op zo een moment helpt het om één en ander op te hangen aan een handig model dat inzicht geeft in mogelijke HR rollen binnen een bedrijf.

Het model van Dave Ulrich is er zo ééntje. Ik zweer nog altijd bij de allereerste uitgave in Ulrich’s boek Human Resource Champions.

4 rollen

Ulrich heeft het over 4 rollen voor HR en het lukt mij meestal om al die taken en verwachtingen hier in onder te brengen. Zo is meteen ook duidelijk hoe ‘de witte raaf’ er moet uitzien en hoe uitdagend het wel niet is om de juiste M/V te zoeken.

  1. De strategic partner zorgt voor een succesvolle uitvoering van de bedrijfsstrategie door als strategische partner van het management de bedrijfsdoelen te vertalen in concrete HR-strategie en prioriteiten voor HR.
  2. De change agent is de veranderkundige en zorgt voor capaciteit tot verandering en een vernieuwde organisatie.
  3. De administrative expert is de beheersspecialist en zorgt ervoor dat alle administratieve processen op orde zijn, niet in het minst het payroll proces.
  4. De employee champion wordt vrij vertaald de inzetbaarheidsdeskundige genoemd en draagt bij aan toegewijde en competente medewerkers.

6 rollen

Dave Ulrich heeft zijn oorspronkelijke model  een update gegeven en heeft het nu over 6 rollen. Ook een interessante insteek. In dit filmpje worden ze alle zes duidelijk toegelicht.

Zoals ik al zei, ik geef de voorkeur aan het model met de 4 rollen vooral omdat het voor niet-HR gesprekspartners overzichtelijk blijft. Benieuwd wat jullie ervaring is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *